Kerékpáros események 2016-ban Szombathelyen

SzentMSzombathely tipikus kerékpáros város. A megszokásai, a domborzati viszonyai, a távolságai mind-mind elősegítik, hogy a kerékpár a napi közlekedési eszközünk legyen. Bízunk benne, hogy az alábbi felsorolás is ezt támasztja alá! A felsorolással nem lehetett cél a teljesség. Itt azokat mutatjuk be, amelyek megvalósítása, szervezési céljai, elképzelései a Szövetség céljaihoz igazodik vagy a Szövetség közreműködésével jött létre.

Tour de Hongrie 2015-2016

© www.facebook.com/VanikZoltanFotoA Magyar Kerékpáros Körverseny kezdetei több mint 90 évvel ezelőttre datálódnak. Aztán hol elhalt, hol hatalmas lelkesedéssel élte meg az elmúlt közel egy évszázadot a körverseny. Egy biztos, eddig mindig újraéledt! Bízunk benne, hogy ebben Szombathely Megyei Jogú Városnak és a vas Megyei Kerékpáros Szövetségnek is van egy fél mondatnyi érdeme.
2015-ben a verseny közel egy évtizedes kihagyás után éledt újra. A verseny szervezése, az útvonal, a biztonságos, látványos megvalósításhoz szükséges valamennyi feltétel egyszerre született és valósult meg. Igazi hőskorszak volt, hatalmas lelkesedéssel összeállt megvalósítói csapattal.
A szombathelyi pálya és útvonal kitalálása is sok-sok egyeztetés, bejárás, fejvakarás eredménye lett. Csak a szakemberek hitték, hogy az elsőre mindenki által megkérdőjelezett 1.200 méteres pálya működni fog. Ők tudták, ennek a teljesítése legalább akkora fizikai teljesítmény, mint egy komplett táv!
2015-ben a 100 profi mellett még csak 50 amatőr indult. De, aki végigtekerte, az meggyőződhetett róla: erőnlétre, tüdőre, és hatalmas koncentrációra van szükség ahhoz, hogy valaki nyerni tudjon. Tizedmásodpercek döntöttek, ami nem több, mint egy hamarabb meghúzott vagy később kiengedett fék! Prájcer Peti nyert 2015-ben az amatőrök között.

2088_74873_img_4209_n2016-ban már ott volt az elvárás terhe. Mindenki ismerte a pályát, várták a versenyt az amatőrök is. A pálya minimális módosítása még gyorsabbá tette azt. A győzelemben csak a legbátrabbak bízhattak. Azok, akik hatalmas sebességgel mertek a kanyarba befeküdni, akik a Fő téri egyenesben egy egész napra való energiát rátettek a pedálra. Akik pár száz méteren képesek voltak elérni, sőt túllépni az 50 km/h sebességet is. Az amatőrök között Prájcer Peti megvédte a címét – újfent a profik között is jó eredménynek számító idővel!
Czenki Norbi a kerékpárjára szerelt kamerával azt is megmutatja, mit lát egy bicajos ezen az 1.200 méteren! Íme: https://www.youtube.com/watch?v=MdPuTAf0_KM

Critical Mass, Night Bike

512992_20_ik_critical_mass_szombathelyenA Critical Mass bő tíz évvel ezelőtt azért jött létre, hogy egy tipikus városi, “gerilla akcióval” felhívja a (városi) kerékpározásra a figyelmet. Az elmúlt 10 év kerékpáros térhódításában ez a civil kezdeményezés az egyik kulcselem.
Szombathelyen gyakorlatilag az első budapesti CM-mel egyszerre indult el az immárom várva-várt, tavasszal és ősszel megvalósított, 4-500 biciklist is megmozgató esemény. Köszönet érte Szabó Gergelynek, azaz Gerynek.
A program, amelynek az egyik legfőbb érdeme, hogy azok is eljönnek, akik még bátortalanok, keveset használják a biciklijüket. Itt pedig megjön a kedv is, és a bátorság is! Fantasztikus élmény többszáz bicajos között bebarangolni a várost.
e479e28268222434e09a6ed4cb6be59aÉs, ha már megemlítettük Gery-t, akkor a nevéhez kötődik még egy szombathelyi kerékpáros program, a night bike. Langyos tavaszi, nyári estéken vagy csípős téli éjszakában barangolni a városban biciklivel. Beszélgetni, felfedezni a város fényeit, változásait.
A közösségi oldalaokon meghirdetett program célja nagyon hasonló a Critical Masshoz: közösséget építeni, közösségben bicajozni, be- és megmutatni a kerékpározás, a városunk szépségeit. Élvezni, hogy a gyér forgalomban a miénk az út! Egyszerűen ott lenni, úton lenni hozzánk hasonló gondolkozású, képességű emberekkel, a bicajozás szerelmeseivel.

Velem-Hörmann

Vannak Szombathelyen – ahogyan minden más területen is – a kerékpározásnak, a sportban a közösségeket formálók között mindenki által ismert “figurák”.  Évtizedek óta ott vannak a sportban. maguk is eredményeket érnek el, de generációkat indítanak el a versenysportban. Ismeri őket szinte mindenki, és aki belép ezekbe a mocorgós közösségekbe, maguk is megismerik, találkoznak velük. Kivés István – azaz Kivi – is ezek közé a lassan emblematikus figurák közé tartozik.
Ő az, aki két kerékpáros versenyt is megrendez évről évre.
Hörman Kupa VelemAz egyik a Velem-Hörmann kerékpár verseny. Kevesen tudják, hogy a Velemből a Hörmann forrásig tartó néhány kilométer szintemelkedése a Tour de France, a GIRO vagy a VUELTA leggyilkosabb szakaszainak emelkedésével vetekszik! Igazi király etap! Technikás, őrülten kemény és kegyetlen. Aki itt nem csak önmagát, hanem másokat is le akar győzni, annak bizony nem elég csak nézegetni a hegyeket!
Az arany, ezüst és bronz kategória mindegyik gyilkos időt követel meg a résztvevőktől. egy vérbeli bicajosnak is lehet más célja, csak minden évben a következő fokozatba kapcsolni!

Szombathelyi Országúti Kerékpáros Csapat Időfutam Verseny

thax2-p1730542jpgA kerékpárverseny egyszerre hatalmas egyéni teljesítmény és csapatsport. A nemzeti körversenyen is egy győztes van, de senki nem lehetne az a csapata nélkül. A versenyző erőnléte az alap, de a versenyt a csapat nyeri meg. Taktikával, a holtpontokon átsegítve a favoritokat. Elképesztő kombinációkkal, őrült tervezésekkel, azonnali döntésekkel, hihetetlen öszpontosítással, időzítéssel, reakciókkal, egymás rezdüléseit ismerve lehet csak versenyt nyerni. A csapat időfutam versenyen a 4 tagú csapat minden tagjának egyszerre kell mndent kiadni magából és figyelni a másikra. Felzárkózni a tempót menőre, húzni a leszakadókat, együtt mozogni. Csak így lehet sikeres egy csapat. És ezért sikeres – túl a szervezők munkáján és lelkesedésén – a Kivi által évente megrendezett csapat időfutam verseny.

Autómentes nap

397628_automentes_sportnapA kerékpározás népszerűsítésére két módszer létezik. Az egyik, hogy a gyerekünket már kiskorában nem csak megtanítjuk biciklizni, hanem példát mutatva, sokat és sokszro biciklizünk vele – is. Magtanítjuk és megtanulja, hogy a bicikli nem ciki, hogy bárhova elvisz, mindig, minden helyzetben örömet adhat. Természetes és a legegyszerűbb közlekedési eszköz – a használat minden értelmében.
Szombathelyen az egyik legrégebbi, a város által is támogatott Autómentes nap a másik módszer. Olyan városi, nagyközönséget megmozgató, látványos programok szervezése, amely kedvet ad a biciklizéshez. Bemutatja az értékeit, lehetőségeit. Egyszerűen megkívántatja a programon résztvevőkkel, nézelődőkkel a bicajozást. Akár a gyerekeink örömén keresztül is, átadja azt az élményt, amit bicajosként mindannyian ismerünk!

Bicajos reggeli

00reggeli3A kerékpározás egy közösségi élmény is. Még akkor is, ha egyedül tekerünk. A szembe jövő bicajosok szinte mindig üdvözlik egymást. megosztják az élményeiket, közös programokat szerveznek. Ha egydül bicajozunk, akkor is ugyanazokat az élményeket éljük meg. Így aztán fél szavakból is érti egymást két bicajos.
A kerékpárosoknak és a nem kerékpárosoknak szól a CM-hez hasonló kerékpáros reggeli is. Egy évben kétszer, a Fő téren vendégül látjuk mindazokat, akik naponta tekernek, és azokat is akik csak azért vették elő a bicajt, hogy egyenek velünk egy kiflit, túró rudit. egyszerűen jó megállni, és pár mondatot beszélgetni a többi bicajossal. A mindennapos, reggeli rohanást egy pillanatra megtörni – ahogyan a kifli csücskét is! :)

BRINGAAKADÉMIA

PacsiAzokban az országokban, ahol a kerékpározás már természetes, túl vannak a gépkocsi bűvöletén, az is természetes, hogy a kerékpározást az iskolákban tanítják. Tanórán, szakkörben, profi oktatókkal tanulhatja meg mindenki a biztonságos kerékpáros közlekedést. A kerékpár kezelését, szerelését. A KRESZ szabályait, a túrázási ismereteket. Mindent aminek tudatában még nagyobb élmény lesz a biciklizés. Magyarországon ez a kezdeményezés a BRINGAAKADÉMIA. Szombathelyen az országban elsőként a Gothard Általános Iskola vállalta fel ezt a programot. Kelemen Tibi – aki nem csak az iskola egyik tanára, hanem a szombathelyi kerékpározás újabb emblematikus egyénisége – vezeti az iskolában a programot. Emellett folyamatos visszajelzéseket is ad a program továbbfejlesztése érdekében.